Vděčnost, pocit, který vyšel z módy?

Slovo nedělního večera? Vděčnost. Někdy se to tak stane, den jako každý jiný, činnost podobná, "kulisy" stejné, ale něco sepne, a najednou přijde příliv. V neděli večer přišel. 

Po drobné rodinné oslavě tátových narozenin jsem se rozhodla doběhnout z Liberce do Jablonce přes Jizerky. Květnově aprílové počasí mělo mít k večeru slunečnou pauzu a omyté čerstvě vylíhnuté listy tak lákavě zářily svěží zelení a čerstvými kapkami... Vyběhla jsem na Harcovský hřeben - nad Jizerkami černý mrak s bílým sloupcem sněhové přeháňky, ostré šípy večerního slunce, neuvěřitelná viditelnost až na Krkonoše v temných mracích. Vzduch, který sám vtékal do plic, nikde nikdo, jen barvy, vítr, cesta a tělo, které jako by ztratilo většinu váhy. V té chvíli přišla vlna vděčnosti, za to, že jsem, že se mohu hýbat, že mám možnost být za pár minut z místa, kde bydlím, na tak nádherných místech, za to, že mám odkud - a od koho běžet (nebo i jít) a kam (a za kým), prostě čistá radost z pohybu, žití, bytí. Byla jsem ráda, že tam nikdo nebyl, možná by nepochopil ženskou, která letí po hřebeni a výská radostí. Nebo možná ano? Možná by to cítil stejně. A možná by se přidal.

Někdy mám pocit, že v dnešním světě taková „vděčnost za nic“ - a přitom za nejvíc, co v životě můžeme mít – chvíle, kdy nás nic akutně netíží a my „jen“ jsme, tady a teď - skoro vychází z módy. Jako by bylo proviněním radovat se, když je kolem tolik nespravedlnosti, lží, podvodů, utrpení. Jako bychom svou radostí z bytí zneuctívali utrpení jiných. Jako bychom ne-vděčností za to dobré, čeho se nám dostává, ulehčili jiným... A tak raději příliv věčnosti a čiré radosti raději udusíme v zárodku.

Někde jsem slyšela krásnou pravdu – kdyby každý člověk udělal šťastným jen jednoho člověka - sám sebe, nebude na světě nikdo nešťastný. A pokud uděláme šťastného ještě člověka po svém boku... Krásný bonus. Vůbec tímto nechci snižovat životní situaci lidí, kteří nemají štěstí jako já, nebo velká většina z vás, kteří tyto články čtete. Tato radost a vděčnost by nám rozhodně neměla bránit v tom, abychom se snažili změnit k lepšímu věci, které je v našich silách změnit. Ale budu ráda, pokud se z nadhledu podíváme na svůj život a přestaneme brát jako samozřejmost skoro vše, co je kolem nás. Kolik lidí prosí Boha o zázrak? Kolik zázraků každý den přehlížíme? 

Hra na vděčnost

Jednou jsem četla o „Hře na vděčnost“. Každý den, nejlépe hned ráno, si vyberte tři věci kolem vás, o kterých normálně ani nepřemýšlíte, a poděkujte jim za to, že vám ulehčují život. Už při prvním zamyšlení zjistíte, že žijeme v krásné době. Máte žízeň? Netrávíte kilometry na cestě k prameni, otočíte kohoutkem. Je vám zima? Nejdete na dřevo, nesháníte křesadlo, prostě zmáčknete tlačítko. Máte hlad? Prostě si jídlo koupíte. Atd., příkladů jsou tisíce.

Měli bychom "samozřejmosti" vnímat jako dary. S vděčností, pokorou a vědomím, že co máme teď, dnes, zítra mít nemusíme. Přestat žít podle hesla „Vážíme se vody, až když vyschne studna.“

Naprostá většina z nás máme každý den tolik důvodů být vděčni za to, co dostáváme, nebo prostě "jen" máme kolem sebe. Jen si to uvědomit, připustit. Někdy toto uvědomění přijde samo a musí ven. Věřte, že pak můžete být jednu běžnou neděli, se sluncem nad hlavou a prázdnými lesy kolem sebe, jen tak, z ničeho nic, skoro "opilí vděčností", až se vám z toho chce zpívat. Nebo i den poté napsat článek, a doufáte, že vám pár lidí napíše: "Rozumím, a mám to stejně. A znám ten pocit - je to krásná opilost."

 

Autor: Zuzana Kocumová | pondělí 16.5.2016 15:39 | karma článku: 26,93 | přečteno: 803x
  • Další články autora

Zuzana Kocumová

Tak trochu krvavé kanadské zlato

Tento report píšu v letadle, hledám pozici, kdy mě tělo aspoň trochu nebolí a už teď se bojím vystupování. Snad to zvládnu sama a po svých. Kdo mi tak ublížil? Zvládla jsem to sama - a vlastně jsem na to skoro hrdá :)

17.10.2016 v 19:26 | Karma: 25,73 | Přečteno: 1397x | Diskuse| Sport

Zuzana Kocumová

Report z MS ve Spartan Race - aneb dvakrát do téže řeky nevstoupíš?

Aspoň tak se to říká. Ale proč se o to nepokusit, když loni její vody byly tak příjemné? Také se říká, že vyhrát něco poprvé je daleko jednodušší, než prvenství obhájit. Zpětně musím uznat, že obojí je pravda.

6.10.2016 v 12:56 | Karma: 35,22 | Přečteno: 3977x | Diskuse| Sport

Zuzana Kocumová

Edinburghské ME ve Spartan race - trochu "uleželý" report

Skotsko. Krásná země, milí, usměvaví a nesmírně ochotní lidé, země (skoro) věčného deště. A taky dějiště letošního mistrovství Evropy ve Spartan race. Závodu, o kterém, pravda, píšu trošku s křížkem po funuse...

31.8.2016 v 16:26 | Karma: 18,00 | Přečteno: 850x | Diskuse| Sport

Zuzana Kocumová

Sky race - během až do nebe?

V neděli jsem se postavila na start prvního zahraničního Sky race. Sky asi proto, že při závodě stoupáte až do nebe. A ač je to při parametrech takového závodu zvláštní, zažila jsem pocity, jako bych v nebi skutečně byla.

14.7.2016 v 18:07 | Karma: 21,01 | Přečteno: 622x | Diskuse| Sport

Zuzana Kocumová

ME v ORC (překážkovém běhu) - když skepsi střídá radost

Některá vítězství očekáváte, ale jiná se narodí z nejistoty, obav a myšlenek typu: „Co já tady dělám, vždyť tohle vůbec není pro mě!“ Zajímavé je, že vašim obavám většina lidí kolem vás nevěří.

13.6.2016 v 21:39 | Karma: 26,84 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Sport
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1673x
Kdysi dávno jsem byla v lyžařské reprezentaci, ale sportem se stále bavím (a kupodivu po letech i částečně živím), nabíjím a odreagovávám od druhé části života, politiky. Od mlada jsem měla přebytky energie, pro které je sport ideálním využitím, zároveň ale i neodbytný pocit, že sport sám o sobě mi vnitřní pocit naplnění nepřinese. Tak jsem se postupem času zapojila do politiky. V ní sice zažívám nesrovnatelně méně úspěchů, ale o to více frustrací. Přesto, jako věčný optimista, vidím prostor pro postupnou změnu věcí k lepšímu, a politiku jako oblast, kde za nezměrného úsilí prosadím asi tak setinu ze svých ideálů. A to mě, světe div se, stále ještě motivuje. A tak v ní spotřebovávám většinu energie, kterou nabírám všemožným pohybem a nebo pouhým bytím v přírodě.

Seznam rubrik